اینستاگرام عروسی باما تلگرام عروسی باما اینستاگرام عروسی باما تلگرام عروسی باما
تاریخ انتشار:
نویسنده: ارغوان حسامی

نکاتی برای هفته اول ترک سیگار

نکاتی برای هفته اول ترک سیگار

 


بچشید و خورید


سعی کنید آب را با نی بنوشید این کار باعث ترشح ماده ای به نام دوپامین در مغز می شود که در بهتر کردن خلق و خوی بد شما تاثیر زیادی دارد. همچنین سعی کنید از وعده های کوچک غذایی استفاده کنید چرا که باعث می شود تمایل شما به سیگار کم شود. در خوردن این وعده های غذایی دقت کنید غذاهای سالم بخورید تا دچار افزایش وزن نشوید.


 


به مزایایی که به دست می آورید توجه کنید


شما به زودی از یک زندگی بدون دود لذت خواهید برد. وقتی تغییرات خوب در شما هویدا شد لیستی ازاین تغییرات را تهیه کنید. این تغییرات شامل خود کنترلی بیشتر، بوی بهتر، صرفه جویی در پول ، تغذیه بهتر غذا ، و احساس انرژی بیشتر باشد. وقتی تمایل پیدا کردید سیگار استفاده کنید به لیست خود نگاهی بیندازید، این کار به شما کمک می کند که سمت سیگار نروید.


هفته اول ترک سیگار


 


دندان هایتان را زیاد مسواک بزنید


یکی از مزیت هایی که خیلی زود خود را نشان می دهد بوی خوب دهان و نفس شماست. زیاد مسواک زدن به شما کمک می کند که تمایل کمتری به سیگار و بد بو کردن دهان تمیز خود داشته باشید. 


 


جلوگیری از مصرف الکل


یکی از بیشترین عواملی که  باعث استفاده مجدد سیگار در افراد می شود نوشیدن الکل است. الکل  اراده شما را کم می کند و تعهد شما را از بین می برد. بسیاری از افراد تمایل دارند همراه با الکل سیگار مصرف کنند. بناربراین خوردن آن باعث می شود شما تمایل به روشن کردن سیگار داشته باشید. 


 


رفتن به مکان هایی که سیگار در آن ممنوع است


وقتی قصد ترک سیگار را گرفتید ، به مکان هایی بروید که سیگار کشیدن در آن ممنوع است. مثلاً سینما ، کتاب خانه ، یا پاساژو فروشگاه. مکان هایی که باعث حواس پرتی شما می شوند به شما کمک می کنند گرایش کمتری به کشیدن دوباره سیگار داشته باشید. 


 


دلایل ترک را همیشه به یاد داشته باشید


برای جلوگیری از سیگار کشیدن لیستی از دلایل ترک خود را بنویسید. و آن را در همه جا در معرض دید خود قرار دهید مثلا در آینه حمام ، سرکار، آشپزخانه و درمکان های دیگری که در طول روز به آنجا می روید. برخی از کسانی که این کار را تجربه کرده اند می گویند نگه داشتن عکس خانواده به همراه این لیست تاثیر بسزایی دارد. 


 


فعالیت روزانه داشته باشید


ورزش یکی از مهمترین عوامل حواس پرتی در ترک سیگار است. همچنین هنگامی که شما فعالیت می کنید بدن شما مواد شیمیایی را تولید می کند که باعث بهتر شدن روحیه و خلق و خوی شما و کم کردن استرس در شما می شود. یکی از آسان ترین گزینه های پیش روی شما پیاده روی است. سعی کنید چند فعالت مختلف را در طی روز برای جلوگیری از وسوسه سیگار کشیدن انتخاب کنید. زمانی را خصوصاً در یک ماهه اول ترک برای ورزش و فعالت های بدنی اختصاص دهید. 


 


برنامه خود را پرکنید 


در روز های اولی که سیگار را ترک کرده اید برنامه هایی که می خواهید انجام دهید یا باید انجام شوند را در لیست کارهای خود قرار دهید. مثلا با دوستان یا خانواده در بیرون غذا بخورید. با سرگرم کردن خودتان به ترک سیگار کمک می کنید. 


 


استفاده از خوردنی به جای سیگار


بخشی از تمایل به سیگار کشیدن بخاطر قرار گرفتن یک شئ در دهان ماست .وقتی که احساس می کنید تمایل دارید سیگاری روی لب هایتان بگذارید به جای آن می توانید آدامس بدون قند یا آبنبات یا یک وعده غذایی استفاده کنید. اگر شما نگران اضافه وزن خود هستید از مواد غذایی کم کالری مانند میوه و سبزیجات استفاده کنید. 


 


یک طناب مطمئن پیدا کنید ( پشتوانه پیدا کنید )


وقتی نیاز به یک حامی دارید از کسی بخواهید شما را همراهی کند یکی از بهترین گزینه ها می تواند دوست شما باشد خصوصاً کسانی که قبلاً تجربه ترک سیگار را داشته اند. کسانی که نگران شما هستند و دوست دارند که شما سیگار را ترک کنید حتماً در شرایط سخت در کنار شما خواهند بود. 


 


خوردن کافئین را کم کنید


کافئین به افراد کمک می کند تا بتوانند شب را تا صبح بیدار بمانند یا در مواقع خستگی بوسیله آن هوشیار شوند. از طرفی ممکن است خوردن کافئین باعث ایجاد حس تنش ، اضطراب و ترس شود و ترک سیگار ممکن است این حالت ها را بدتر کند پس اگر کافئین در شما حس ناراحتی یا اضطراب ایجاد می کند در طی این مدت آن را کنار بگذارید. 


 


مراقب روحیات بد خود باشید


احساسات منفی ، استرس ، خشم و سرخوردگی در هنگام ترک سیگار باعث می شود افراد دوباره سیگار کشیدن را شروع کنند. داشتن خلق و خوی بد برای همه اتفاق می افتد و این حالات در روزهای اول ترک ممکن است زیاد در شما دیده شود. راه هایی را بیابید که به وسیله آن ذهن خود را منحرف کنید. از دوستانتان کمک بگیرید و کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. 


 


اجتناب از دوستان ناباب


اگرچه باید به خانواده و دوستان به عنوان حامی نگاه کرد اما همیشه هم اینگونه نیست و گاهی امکان دارد با تصمیمی که برای ترک می گیرید منافع آن ها را به خطر بیندازید. برای همین سعی در تضعیف اراده شما خواهند کرد. اگر احساس می کنید اینگونه افراد در اطراف شما هستند از آن ها اجتناب کنید. اگر دوری از آن ها امکان پذیر نیست با آن ها صحبت کنید و دلایل خودتان را برای ترک یا آن ها در میان بگذارید و از آن ها بخواهید در این راه پشتیبان و حامی شما باشند. 


 


در طی مسیر


پس از گذشته این دو هفته شما یک عمر راحت خواهید بود. اما اگر در این مدت دچار لغزش شدید به یاد داشته باشید که یک بار اشتیاه به این معنی نیست که شما شکست خورده اید. به این اشتباه رسیدگی کنید و سعی کنید راه هایی را برای کنترل کردن شرایط مشابه پیدا کنید. یک پزشک می تواند در این راه به شما کمک کند. 


 


 


 

0
0
پاسخ به نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.